Un an de răscruce pentru istoria muzicii electronice, e generat de fenomenul disco decadence. Anul 1983 se afla la capătul unei perioade în care muzica electronică patrundea prin toate cotloanele muzicii moderne: pop, rock, blues, jazz, etc, etapă începută la finele anilor 70. Constatăm pentru acest an declanșarea unei a doua replici, prin apariția muzicii house, o continuare a fenomenului post-disco inițiat de fenomenul electro-funk, pe de o parte, și HIRING pe de alta, cu curentul italo-disco și subgenul boogie /afro-boogie, între acestea.
Evident ca o altă replică venită dinspre rock-ul alternativ a fost muzica synth-pop, generată si de genul punk-rock, de sorginte britanică.
Revenind la synthpop, aflată în prim-planul epocii disco-decadence, remarcăm pentru 1983 o serie de apariții iconice pentru istoria muzicii de gen. Menționez în primul rând trupa EURYTHMICS cu două apariții semnificative: albumul Sweet dreams are made of this și Here comes the rain again de pe albumul Touch.
Trupa DEPECHE MODE vine pe scenă cu două albume: Construction time again de pe care am ales melodia Pipeline
și albumul de EP uri Love in itself din care am selectat melodia Just can’t get enough.
YAZOO scot al doilea și ultimul lor album, după care va urma o despărțire în termeni categorici, deși erau în plină glorie. Am selectat melodia Good times de pe albumul You and me, both.
YELLOW produc albumul You gotta say yes to another excess de la care am ales melodia Pumping velvet.
Japonezii de la YELLOW MAGIC ORCHESTRA, pionieri electro-funk, produc pentru acest an albumul Service din care am ales melodia Limbo.
Tot în zona fuziunii între electro-funk și synth-pop se află GIORGIO MORODER prezent în acest an cu albumul film score Scarface (Expanded motion picture soundtrack ) de pe care am ales Main title.
Piese semnificative scot și alte trupe ce au ales să combine ritmurile pop și rock alternativ cu sunetul oferit de sintetizatoarele de tip analogic, cum ar fi:
HUMAN LEAGUE cu hitul Hard times,
KAJAGOOGOO cu White feathers,
NEW ORDER cu hitul Ultraviolence,
REAL LIFE cu Send me an angel, hit prelucrat, ulterior, și de alte trupe în anii 90, în stil eurotrance.
TEARS FOR FEARS și al lor binecunoscut Mad world, și el reinterpretat în stil eurotrance și progresive-house în deceniul următor.
Artiști care s-au orientat tot spre zona synth-pop, dar au ales ritmuri mai lente de tip pop și blues :
THE ASSEMBLY cu hitul Never never.
Sau CHINA CRISIS cu Wishful thinking.
Nici rockul progresiv nu este scutit de influențele electronice, constatate mai ales la albumele de studio. Exemple notabile: Police – Synchronicity.
Electric Light Orchestra lansează albumul Secret messages.
Curentul post-disco cuprinzând mai multe subgenuri, rezultate ale unor sinteze permanente și influențe reciproce, cuprinde genuri precum electro-funk, boogie și italo-disco, dar și genuri noi ca garage și house.
Pentru acest an, în acest mare creuzet postdisco, trupele si artisti aferenti au mai multe asemănări decât deosebiri distinctive și cu greu am putea încadra strict, într-o direcție sau alta, fiecare trupă sau artist. Evident că există unele note distinctive care dau tonul. Remarcăm o explozie a artiștilor post-disco, electro funk și deși marea lor majoritate par a fi și una și alta, se pot face unele delimitari în funcție de influențele subgenurilor din care au derivat. Astfel pentru electro funk remarcăm un sound robotic pregnant și ritmuri electro-hip-hop energice, vivace.
Vom enumera o serie de artiști și unele hituri ale acestora, iar în cazul celor mai importanți și albumul din care fac parte aceste hituri:
Hashim – Al-Naafiysh (The soul) ,
HERBIE HANCOCK – Rock it, o creatie în stil de electro-hip-hop foarte energică, din cadrul albumului Future shock, album de sinteză între electro-funk și synth-pop.
JONZUN CREW- Space is the Place
KURTISBLOW- The breaks.
MALCOLM MCLAREN- Buffalo Gals.
MAN PARRISH- Hip hop be bop
THE SYSTEM – You are in my system -extended vocal
TYRONE BRUNSON –The smurf
Și în post-disco trupele și artiștii comportă influențe reciproce cu electro funk.
Enumerăm mai jos o serie de artiști remarcabili plus albumul aferent pentru cei mai importanti.
D.F-Codo,
ALEXANDER ROBOTNICK, Problemes d”amour, cu albumul omonim. Este un artist al carui stil e tangențial electro-funk sau robo-funk, dar menține partea mai fredonabilă a muzicii de origine disco.
AURA – Such a feeling.
FATBACK BAND- The girl is fine (so fine)
I-LEVEL- Give me
IMAGINATION- Changes.
INDEEP- Last night a DJ save my life
RUFUS & CHAKA KHAN – A”int nobody
Genul HINRG – un disco recondiționat cu mai mult sound electronic- include pentru acest an artiști precum:
BANDOLERO cu hitul Paris latino
FRED VENTURA- When I let you down
și MAN 2 MAN cu Male striper -extended mix 1983.
Noul gen house, derivat din garage house, a apărut în clubul Warehouse din Chicago, și comportă puternice influențe ale genurilor de origine: electro hip hop, electro funk și post disco în cantităti variabile, se distinge pentru acest an de debut printr-o melodicitate aparte, spre deosebire de ritmurile electro-hip-hop prezente în electro funk. Am zice că post-disco a fost decisivă dacă exemplificăm cu trupa IMAGINATION a artiștilor Lary Levant și Frankie Knuckles, la origine o formatie post-disco și care păstrează un sound post-disco excelent.
Pentru acest an am avut mai multe apariții ale acestei formații:
Albumul Scandalous.
Dar apar mai multe single-uri, printre care menționăm: State of love, New dimension, Heart and soul, iar cel mai de succes dintre toate este single-ul Changes, producție a lui Lary Levan.
Alți artiști care ar putea fi încadrați la noul stil house sunt reîntâlniți la electro-funk cu influențe electro-hip-hop: MALCOLM MCLAREN, MAN PERISH, ca și WES STREET MOB, cu hitul Breakdance -Electric boogie,
In privința genului garage, deși anterior house-ului-, apărut la New York sub obladuirea lui Larry Levan în clubul Paradise Garage, pentru anii 80 nu remarcăm apariții semnificative în afara de formația IMAGINATION, frecvent menționată și situația va rămâne la fel și în deceniul următor. Abia în prima decadă a secolului 21 asistăm la apariții semnificativ impregnate de stilul UK funky, combinat uneori cu regaeton , dub-step, jungle și grime instrumental.
Muzica new age include atât pe artiștii consacrați în direcția ambient post-rockului, cât si pe cei orientați către stilul mistic ambiental sau etno-ambiental. Menționăm în primul rând pe VANGELIS cu albumul film score „Antarctica” , o apariție formidabilă, cu un sound post-rock ambient si ambient classical de înaltă prestanță.
Un album similar în sound este albumul lui CUSCO Planet voyage, de pe care am selectat melodia Andromeda.
Menționez apoi un alt album al lui VANGELIS, realizat in colaborare cu JON ANDERSON Private colection, de pe care am selectat melodia Italian song în care de fapt nu avem italiana, ci o limbă artificială, similară în sonoritate cu italiana. Tot așa va proceda și mai târziu cu limba latină la albumul 1492, Conquest of Paradise.
Tot pentru genul ambient post-rock trebuie remarcat MIKE OLDFIELD, care lansează albumul Crises, o referire la Marea Crizelor de pe Lună, dar și un dublu înțeles, legat de scandalurile geo-politice și războaiele vremii, fiind vizibile aluziile poetic-muzicale la criza Insulelor Maldive. De pe album am selectat melodia omonimă, album care are un succes remarcabil, realizând mai multe hituri apreciate în discoteci, în stil pop-rock, rezultate și din colaborări notabile; la Moonlight shadow sau Shadow on the wall. De menționat că acest album va fi remasterizat și revizuit în 2013, bucurându-se de succese la încasări la single-uri, și diverse remixuri.
JEAN MICHEL JARRE produce un album unic, experimental, numit Musique pour supermarche. O reacție la consumerismul capitalist, album pe care îl și distruge după lansarea unicului său exemplar, cerând fanilor, mai apoi, să-l pirateze. Unele melodii de pe acest album le vom regăsi pe alte apariții din cursul anilor 80.
Alți artiști new age orientați spre etno ambient cu apariții în acest an sunt:
KITARO, cu albumul Silver cloud de pe care am selectat melodia Never Let You Go. Acest album are și o apariție exclusivă pentru Japonia, redactată cu caractere japoneze. In el regăsim unele dintre marile sale hituri de până atunci, precum Caravanseray sau Ganga. Acest album a fost remasterizat în 2020.
CUSCO are tot o apariție etno-ambientală pentru acest an cu albumul Virgin Islands, de pe care am ales melodia Bali.
SUZANNE DOUCET în colaborare cu CHRISTIAN BUEHNER lansează albumul de EP-uri Transmission de pe care am ales melodia Shiva”s dance.
Muzica ambientală este si ea bine reprezentat de artiști fondatori ai genului iar creațiile lor sunt deosebit de expresive si necesita o audiție foarte atentă.
Menționez, cum era și firesc, pe BRIAN ENO care în colaborare cu ASCENT produce albumul Apollo de pe care am ales melodia An Ending.
În categoria BSM menționăm albumul Hyperborea al grupului german TANGERINE DREAM, de pe care am selectionat melodia Love on a real train .
Urmeaza alți artiști germani cu un stil etno-ambiental ca POPOL VUH cu doua apariții: Agape-Agape Love-love de pe care am ales melodia omonimă
Din IN THE GARDENS OF PHARAO propunem spre audiție tot o melodie omonimă titlului albumului.
IASOS, cu albumul Elixir ne propune un stil mixt ambiental si new age cu melodia The descent of spring, fiind ilustrativă pentru aceste genuri.
La final, JON HASSEL cu albumul Aka/Darbari/Java, de pe care am ales spre exemplificare melodia Darbari Extension I, se caracterizeaza printr-un stil apropiat de musique concrete.