Un an la fel de interesant ca și precedentul, cu observația că înregistrăm o tot mai mare ascensiune a acid- house-ului, numit astfel încă din anul precedent, și care capătă o tot mai largă popularitate.
Muzica synthpop este în continuare la rang de mare cinste, dominând din plin topurile anului.
Dacă ar fi să facem o ierarhie a popularitații și talentului artistic aș menționa întâi pe cei de la PET SHOP BOYS cu albumul „Actually”, care avea să fie remasterizat în 2018, de pe care am ales hitul „It”s a sin”. Succes notabil, a beneficiat si de un videoclip în stil postmodernist, și in spiritul revoluției sexuale a anilor 60-70, al cărui ecou încă reverbera în mintea tinerilor din Europa occidentală a deceniului 8-9.
Menționez apoi pe DEPECHE MODE trupa britanică de cel mai mare răsunet, probabil, a anilor 80, cu o melodie despre amorul liber „Strange love” din cadrul albumului „Music for the masses” (Sire/Mute, 1987).
Cry Wolf -A-HA:
Alison Moyet – Is this Love? – o combinație rhythm & blues și synth-pop:
Vanessa Paradise – Joe le Taxi
Erasure: Sometimes
New Order – True Faith
Desireless -Voyage, voyage
THE ART OF NOISE sunt și în acest an prezenți cu un album foarte bine primit, frumos orchestrat, în stilul lor caracteristic: „In no sens? nonsense! ” de pe care am ales energica melodie „Dragnet”.
Această formație, alături de William Orbit sau Yellow, e situată printre pionierii stilului down-tempo de fuziune, pe latura chill out, în care se îmbină armonios british-ambientul și new-age al perioadei, uneori în ritmuri post punk, alteori synthpop și mai recent chiar tech house.
William Orbit lansează două albume în acest an și anume:
„Orbit” de pe care am ales melodia „The night runs forever” și albumul „Strange cargo” ce include melodia „Scorpion”, ambele albume având într-nsele și ritmuri trip hop și idm, din latura ambientală down tempo, încă nediferențiate pe deplin, așa cum le vom întâlni în deceniul următor. De aceea acest stil muzical de fuziune în care sesizăm și sound ul electronic clasic moogtube, în cadrul muzicii synth-pop.
Yello, mai sus menționat, ne propune spre audiție albumul cu nuanțe etno ambientale, cu rol de generic de film, „One second”, remasterizat în 2005, din care am remarcat melodia „La Habanera”.
Un alt artist remarcabil pentru synthpop care ne propune tot o fuziune de stiluri, genuri și subgenuri este Harold Faltermeier care prin melodia Hawaii /Amber sneaks /Richards betrayal /blast off ne introduce in atmosfera sci-fi scapes combinată cu ritmurile etno ambientale hawaiene, din cadrul albumului cu muzică de film, numit „The running man” (Original motion picture soundtrack /The deluxe edition ).
Tot în ritmuri etno-ambientale ne încantă și „La compagnie creole”, care, cu un mix de Larry Levan, realizează albumul- single A.I.E. (Larry Levan remix).
Ultimii, dar nu cei din urmă, pe care-i subliniez pentru acest gen remarcabil numit synthpop sunt NEW ORDER, care ne propun un album în stil alternativ-new wave: „Substance” din cadrul căruia am selectat melodia „Temptation”, chiar dacă pe album se găsesc multe alte melodii remarcabile livrate publicului meloman de către acești artiști minunați.
Muzica tech house clasică se renumește, încă din anul anterior, acid-house. E exemplificată de artiști ca Marshal Jeferson, cel ce a dat și imnul muzicii house al anilor 80, sau Larry Heard, care se apropie foarte mult de ritmurile rave și repetitivul narcotic sound aferent.
Astfel, pe lângă veteranul Frankie Knukles cu albumele sale single „Boom-boom” și „Baby wants to ride /Your love”, îi mai înregistrăm si pe Pierre`s fantasy Club cu „Fantasy Girl” acid mix și pe deja menționatul William Orbit, care are și o ușoară notă acid house, nu atât de pregnantă ca cei deja menționați.
Și pentru că am ajuns la british-ambientul veteran deja în planul muzicii electronice, voi prezenta în continuare artiștii nu doar britanici, dar și germani și chiar japonezi, care scot câte un album interesant pentru acest an.
Voi menționa mai întâi artistu,l urmat de melodia selectată și albumul din care face parte.
David Silvian, „Water front”-„Secrets of the Beehive”, remastered 2003.
Klaus Schulze & Andreas Grosser , „Babel- Single”.
Laaraji, Essence -„Essence -Universe”
O Yuki Conjugate, Ba Makala- Into dark water
Pieter Nootten & Michael Brook „The choice” -Sleeps with the fishes.
Și Popol Vuh cu „Der Tod des Cobra verde”-Cobra verde (original motion picture soundtrack).
Muzica new age avea deja peste un deceniu și jumătate de istorie, din care selectăm albumele și artiștii săi remarcabili în acest an, după cum urmează:
Intâi e de notat Jean Michelle Jarre cu albumul- concerte live Houston/Lyon 1986 , un album realizat simultan la Lyon și Houston in care remarcam melodia „Rons piece” în care un astronaut american cântă la saxofon. Albumul a venit ca un omagiu lui Ron McNair, astronaut al misiunii navetei spațiale Challenger, sfârșită tragic.
Remarcăm mai apoi albumul Islands al lui Mike Oldfield, din care am selectat melodia omonimă albumului, realizată in colaborare cu Bonie Tyler.
Avem doi artiști ce compun Berlin school Music combinat cu ambient clasic sunt Klaus Schulze. În „Voyces of sin” remarcăm vocea unui tenor ce interpretează în stil de capela gregoriană, piesă în cadrul albumului „Black dance”.
Și Yanni cu melodia „Looking glass” de pe albumul „Keys to imagination”.
In final un artist renumit pentru stilul etno ambient : CHRIS SPHERIS cu melodia Stars de pe albumul Desires of the heart.