..::: Spacers :::..
  • Acasă
  • Despre SPACERS
  • Evenimente
  • MOONIVERSE
  • Știri – News
  • Contribuții
  • Contact

Scurte istorii despre muzica electronică (1)- Anul 1986

Posted on 2 februarie 2023 0

 

,,Muzica electronică este un gen de muzică care utilizează instrumente muzicale electronice, instrumente digitale sau tehnologie muzicală bazată pe circuite, în crearea sa. Include atât muzica realizată folosind mijloace electronice, cât și electromecanice ( muzică electroacustică). Instrumentele electronice pure depindeau în întregime de generarea sunetului bazată pe circuite, de exemplu folosind dispozitive precum un oscilator electronic , theremin (inventat de rusul Leon Theremin în 1920) sau sintetizator. Instrumentele electromecanice pot avea părți mecanice, cum ar fi corzi, ciocane și elemente electrice, inclusiv doze de pickup-uri magnetice, amplificatoare de putere și difuzoare. Astfel de dispozitive electromecanice includ telarmoniul (1930, Friedrich Trautwein), orga Hammond , Undele Martenot, pianul electric și chitara electrică.

Primele dispozitive muzicale electronice au fost dezvoltate la sfârșitul secolului al XIX-lea. În anii 1920 și 1930 au fost introduse unele instrumente electronice și au fost scrise primele compoziții care le prezentau. Până în anii 1940, banda audio magnetică le-a permis muzicienilor să înregistreze sunete și apoi să le modifice prin schimbarea vitezei sau a direcției benzii, ceea ce a condus la dezvoltarea muzicii pe bandă electroacustică în anii 1940, în Egipt și Franța. 

Musique concrète, creată la Paris în 1948, s-a bazat pe editarea fragmentelor înregistrate de sunete naturale și industriale, suprapunerea lor. Muzica produsă exclusiv din generatoare electronice a fost produsă pentru prima dată în Germania în 1953. Muzică electronică a fost creată și în Japonia și Statele Unite începând cu anii ulteriori și compoziția algoritmică cu computere a fost demonstrată, pentru prima dată, în același deceniu.”
***
-1986-
Un an interesant, aparent dominat în Europa de new age și muzica ambientală, însă la o privire mai atentă găsim și puternica ascensiune a synthpop plus a altor subgenuri inovative care vor face carieră  în deceniul următor.




Astfel, pentru muzica ambientală menționăm pe Harold Budd cu două albume, unul scos în colaborare cu Cocteau Twins numit The Moon and the melodies și care se distinge printr-un sunet specific subgenurilor alternative ce au înflorit în anii 80: new romance , dark & gothic, dream, pop și indie.





Linkurile se află în titlurile albumelor.







Celălalt album al lui Harold Budd se numește Lovely Thunder și, pe lângă subgenul ambient și ambient long, conține și nuanțe de tip new age.
Un alt artist cu compoziții ambientale este Jon Hussel cu albumul Power spot ce face un mix între muzica ambientală și cea concretă, înscris în genul numit cu termenul francez musique concrete, muzica de origine a muzicii electronice, aparută prin anii 20 ai secolului precedent pe fondul avangardismului cultural,  cu influența dadaismului și suprarealismului din literatură și pictură.
Vidna Obmana cu albumul Testament of tape 1984- 1986 introduce nuanțele mai aspre de gen drone în muzica ambientală.

În privința stilului new age, dacă ne referim la inovații aparte, se remarcă noi inserții de muzică etnică, combinație ce va genera în deceniul următor nenumaratele subdiviziuni ale subgenului folktronica și etno-ambient.
Astfel :
–Vangelis în colaborare cu artista și soprana de operă Irene Papas compune albumul Rhapsodies care conține, pe lângă sunetul specific new age și influențe greek taverna și chiar alte muzici etnice cum ar fi irish folk, ballads sau fado.

–Cusco pe lângă new age introduce pe albumul Concierto de aranjues și muzică spanish tapas bar.
–Deuter cunoscut pentru sa muzica new age, în albumul Call of the unknown introduce note meditative și sunete de boluri tibetane  și muzica ciliană.
Andreas Volenweider cu albumul Down to the moon continuă stilul inconfundabil dominat de subgenul principal new age, în subsidiar cu muzica de tip ambient în sunet de moog tube.
Nu în cele din urmă îi mentionăm pe Yanni cu  melodia „One manns dream” de pe albumul „The essential Yanni”  și pe Karunesh cu melodia Galadriel din  albumul  Colors of light, remasterizat în 2002.
Aceste  fuziuni se întâlnesc, deasemenea, cum era de așteptat și la nimeni altul decât Jean-Michel Jarre care, în albumul Rendez Vous introduce la a doua melodie un instrument nou, impresionant atât prin sunet cât și prin apariția sa vizuală spectaculoasă: harpa laser.
Deasemenea Klaus Schulze combină muzica ambientală -în principal- cu cea de tip new age, pe fond de long ambient, pe albumul Dreams (remasterizat în 2017).
Steven Halpern este și el prezent într-o colaborare cu David Friesen pentru un album new age meditativ numit Jonah”s journey.
Nu în cele din urmă îl menționăm pe Yanni cu albumul The essential Yanni, în același an.

Nu putem să trecem cu vederea albumul numit Techno pop al grupului german Kraftwerk, cu sunete specifice tehnice datorate subgenului moog tube. Deasemeni, un remaster Electric cafe, tot din 1986.
Grupul britanic The Art of Noise se remarcă cu două albume :
–Daft, dominat de structuri mixte new age și chill out alături de ritmuri synthpop.
și
–In visible silence, un album mai aparte prin structurile între care identificăm, alături de sunete  moog tube și un sound rock mai evident, ceea ce generează un stil incipient de tip big beat.
Tot în sfera combinațiilor dinspre rock-ul alternativ de tip new wave menționăm și:
-albumul Black Celebration al trupei Depeche Mode, intrați în perioada lor dark wave dar cu un evident sunet electro în compozițiile synthpop ce i-au făcut celebri de la început.
Albumul  Brotherhood (Colectors Edition) al formației New Order, la care se remarcă  sunetul power pop.

 

Tot în 1986 se lansează primele două albume ale fabuloasei trupe PET SHOP BOYS  :

Actually (further listening 1987- 1988 cu hitul „Its a sin”.

și

Please : further listening 1984- 1986  de la care am selectat melodia Opportunities (Let`s  make Lots of Money).

Enumerăm mai jos alți artiști cu melodiile care au ajuns în topuri:

BANANARAMA – Venus

BERLIN – Take my breath away.

BRONSKY BEAT- Hit that perfect beat.

ERASURE – Oh, l` amour.

THE HUMAN LEAGUE – Human.

LEVEL 42 – Lessons in love

TALK TALK – Happyness is easy.

 

Un fenomen de sinteză care, ulterior, va influența și muzica synthpop, se petrece  la unii artiști rock sau formații care combină hip-hop-ul în muzica lor: Aerosmith  &  Run DMC Falco, sau Beastie boys. Fenomenul va genera un curent de sinteză  între synth pop, funk &soul și rock, generând stilul big beat, manifestat deocamdată la THE ART OF NOISE și adoptat din anii 90 și de Beastie Boys și, pe alocuri, de NEW ORDER, deși în principal menține o linie de intersecție a synth-popului cu acid house din finalul anilor 80.

De menționat că tot în acest an ia naștere muzica techno în Statele Unite la Detroit, ca reacție la synthpopul britanic, continuând stilul Kraftwerk, dar tot acum înregistrăm și lansarea pe piață a imnului muzicii house, muzică derivată din influențele funk & soul asupra muzicii de club difuzată la Chicago din 1983, în clubul numit Weare House.
Muzica de acest gen a apărut pe fondul decăderii muzicii disco ca muzică de petrecere și, tot în acel an, apare și subgenul garage derivat din denumirea clubului Garage Paradise din New York.
Toate cele trei stiluri derivă deci din muzica disco, boogie funk & soul la care se adaugă și R&B pt techno. Artiștii care au influențat nașterea acestei muzicii au fost Kraftwerk , Giorgio Moroder și Yellow Magic Orchestra. Artiștii de muzica techno au declarat că ei fac  electric soul și de fapt e o muzică techno înrudită cu electro și  pop dance.
Un artist foarte important pt stilul Chicago House este STEVE SILK- HURLEY, vi-l prezentăm  cu single-ul Jack your body.
–
Menționăm și următoarele apariții :
Pentru muzica techno Juan Atkins in colaborare cu Chanel One și Dough Craig– cu un single Technicolor
–Marshal Jefferson scoate single-ul numit The house music anthem (Move Your body) care nu mai are nevoie de nici o explicație suplimentară.

Mai menționăm pentru muzica tip post-rock  pe DAVID SYLVIAN cu „Laughter and forgeting”  de pe albumul „Gone to Earth”.

MANTRONIX este desprins din TECH HOUSES din SUA, care a promovat stilul electro-funk, similar cu acid house.

…

-Va urma-




Tudor Blându
Blog

Leave a Comment


Anulează răspunsul


Articole recente

  • Spacers Festival 2023
  • Melotronica #71 – februarie 2023
  • Scurte istorii despre muzica electronică -(2)- Anul 1989
  • Scurte istorii despre muzica electronică (1)- Anul 1986
  • Melotronica #70 ianuarie 2023

Comentarii recente

  • Electrostation #2 Panta Rhei | Helion Online la Konrad Kucz pentru Spacers: „Cosmosul a fost prima mea mare inspirație”
  • Electrostation #2 Panta Rhei | Helion Online la Electrostation 2
  • Fernando Lopes la Interviewing Andrea Michele Vincenti (Italy)
  • Andrea Michele Vincenti la Interviewing Andrea Michele Vincenti (Italy)
  • koncz la Interviu cu Tomasz Pauszek

Arhive

  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iunie 2022
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • mai 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • mai 2020
  • august 2019
  • iulie 2019
  • martie 2019

Categorii

  • Basic
  • Blog

Meta

  • Autentificare
  • Flux intrări
  • Flux comentarii
  • WordPress.org
@ 2019 Spacers.ro. Toate drepturile rezervate. Politica de confidențialitate | Politica de cookie