Un an interesant din punct de vedere al diversificării genurilor și subgenurilor muzicii electronice: chill out, electro/robo funk , HINRG, acestea fiind doar câteva dintre genurile cu un puternic impact auditiv, apărute pe fondul reacției decăderii totale a muzicii disco și post disco, faza incipientă, în contextul perfecționării sintetizatoarelor.
As remarca faptul că în vreme ce muzica techno & house abia se năștea, muzica disco avea un ultim răsunet prin varianta mai sonoră a HINRG, iar varianta electro funk se atașa tot genului techno& house care va înlătura, în anii 90, subgenul disco menționat.
HINRG nu va rezista, nici acesta, decât până la finalul deceniului 9, tot datorită concurenței techno-house.
In privința muzicii de prim-plan din aria electronică numită synthpop aș preciza că pentru acest an nu avem atât de multe hituri ca în anii trecuți, dar, totuși, vom vedea mai jos câțiva artiști remarcabili, Menționez în primul rând pe NEW ORDER, cu melodia The perfect kiss, de pe albumul Low life, iar apoi pe BALTLIMORA cu hitul Tarzan boy și pe artistul de origine română MICHAEL CREȚU cu hitul Samurai, de pe albumul The invisible man.
THE ART OF NOISE sunt și ei prezenți cu un album de single-uri instumentale, numit Moments in Love, de pe care am selectat melodia Beat Box extracted, în care se simt ritmurile chill-out de mai târziu și tot în ritmuri chilout sau downtempo, cum mai sunt încadrați artiștii acestui ritm de synth.
Scoțienii de la grupul Simple Minds sunt caracterizați cu un vocal pregnant și o muzicalitate bazată pe chitare, în 1985 venind cu un album de succes, Once upon a time, dominând topurile britanice timp de un an de la data lansării. Inclusiv topurile din Statele Unite, fiind cumva în continuarea stilistică a lui Bruce Springsteen, dar cu mai mult synth și mai puțin country. Criticul muzical MacKenzie Wilson a lăudat retrospectiv albumul pentru AllMusic , declarând că le-a oferit ascultătorilor o „energie brută și o compoziție solidă, care nu a fost captate total de albumele anterioare”. A remarcat în mod deosebit single-urile Alive and Kicking și Sanctify Yourself.
Mai menționez și pe SOFTWARE cu melodia „Cosmic calimba” și pe YELLOW cu „Ciel ouvert” de pe albumul Stella, artist remarcabil dealtfel și pentru synthpop.
Chill-out e o muzică originală, chiar dacă e o sinteză între ambient și new age, apărută din necesitatea unor noi experimente muzicale în contextul ritmurilor nou născute, techno & house, dar și sub impactul synth-pop, prin care a trecut, într-o oarecare măsură. Însă de cele mai multe ori artiștii ce adoptă acest gen pot fi încadrați și în categoria synthpop, neexistând o linie netă de demarcație între aceste genuri. Atât THE ART OF NOISE cât și YELLOW pot fi citați cu ușurință atât într-un gen, cât și în celălat.
Pe de altă parte nu putem uita de artiști de synthpop deja consacrați; GIORGIO MORODER în colaborare cu Philip Oakey, ce scot un album ce le și poartă numele (GIORGIO MORRODER & PHILIP OAKEY). Nu lipsesc nici succesele independente, deși pe Moroder îl vom mai întâlni in industria muzicală abia prin 1997. Având in vedere că el a fondat, practic, muzica disco, ce iși trăiește ultima formă in aceasta perioadă (italo-disco).
Alti artiști orientați mai degrabă spre partea pop – rock sunt: A-Ha, cu albumul Hunting high and low, din care am selectat binecunoscutul hit The Sun always shine on TV.
Propaganda cu hitul The murder of love de pe albumul A secret wish (analogue sequence).
Și, nu în ultimul rând, artista franceză Mylene Farmer, cu single-ul Plus grandir .
Stilul HINRG e un subgen al disco, cu ritmuri extrem de puternice, care uneori îl fac să fie confundat cu synthpopul instrumental .
Remarcabil e faptul că, poate, cel mai mare hit de gen HINRG apare chiar acum … este vorba despre You spin me round (like a record) al formatiei DEAD OR ALIVE. Încadrat uneori și la synthpop.
Alte formații din cadrul acestui subgen care au o remarcabilă audiență în discotecile perioadei sunt:
CAROL JIANI cu Hit’n run lover.
THE FLIRTS cu melodia Voulez vous.
Și LIME cu Unexpected lovers-original.
Spuneam că muzica techno house face o concurență serioasă și chiar va face irelevant subgenul HINRG, iar pentru acest an avem câteva apariții în care se simt și ritmurile electro-funk, denumit și robo-funk.
MANTRONIX cu doua apariții: Needle to the groove și Jamming on the groove, ambele cu puternice ritmuri instrumentale de electro-hip-hop.
și 2BAD CARD cu melodia Rock to sleep ce sună foarte acid-house.
Mai adaug ca subgenul post-disco e practic inexistent în acest an, tot pentru că noile genuri numite și getto music îl fac irelevant, deși din punct de vedere teoretic se consideră fie că techno-house al anilor 80 fac parte din cadrul curentului post disco, alături de italo-disco și boggie, fie că, din contră, au preluat ștafeta și au continuat muzica de unde a lăsat-o post-disco, eliminând-o, de fapt, sau limitând-o la zone geografice mai restrânse. Oricum, muzica techno-house va domina autoritar deceniul următor, însă nu în varianta ei pură, ci în variantele sale ulterioare, de diva-house, euro-dance , trance, rave, jungle, electro -rock, etc…
Post-disco vom reîntâlni pe la jumătatea anilor 90, reapărând la unele trupe ce au supraviețuit și s-au încăpățânat să iși mențină stilul.
In sfera muzicii ambientale menționez pe HAROLD BUDD cu două apariții: Abandoned cities de pe albumul omonim,
și The pearl, în colaborare cu veteranul Brian Eno, tot de pe un album cu același nume.
Michael Brook e prezent și el cu Pond live din cadrul albumului Hybrid
iar Vangelis are un album mai futuristic, cu iz știintifico tehnic sau s.f., numit Invisible connections.
Vangelis are și un album în gen New age, mai relaxant tehnic, dar „încărcat” muzical, numit Mask, consacrat teatrului antic grecesc.
In stil BSM înregistrăm grupul TANGERINE DREAM cu două apariții importante:
Phaedra din cadrul albumului Dream sequence
Și albumul Le parc.
Deuter, cu ritmurile sale binecunoscute etno-ambientale e prezent cu Fragrance din cadrul albumului San
iar, în finalul prezentării acestui an remarcabil, Francis Lai ne propune o călătorie interstelară /Voyage interstelaire în cadrul albumului Astrolab 22.