Prima imagine a acestui an este cea a unei revoluții, o plină transformare a tendințelor muzicale pe fondul ascensiunii fulminante a muzicii synthpop, aparută ca o reacție europeană la decadența curentului disco dar și datorită dezvoltării, mai ales în SUA și Japonia, a genurilor din aria post disco, uneori desemnate prin noțiunea de electro – funk. Ne gândim la pionieri precum Kraftwerk sau cei de la YELLOW MAGIC ORCHESTRA, cu al șaselea album al lor, Technodelic, urmat spre sfârșitul anului de încă un album, după cum vom vedea mai jos.
Neue Tanz este titlul acestei piese selectate din primul album, fiind o exemplificare a revoluției noii expresivități muzicale robotice, electromecanice.
Deși titulatura de funk își are originea în SUA, fiind o derivare din jazz and blues cu iz de hip-hop, toate au o revigorare stilistică afro- americană sau chiar jamaicană, dezvoltate îndeosebi de reprezentanții lor europeni. O putem defini ca o fuziune dintre moog tube și disco funk, disco-dance și electro-disco.
Aria post – disco e de fapt una deosebit de vastă, cuprinzând genuri ca afro- psyhedelic, boogie sau italo- disco, ca să numim doar cateva dintre variatele sale derivații.
Revenind la synthpop, remarcăm pe THE HUMAN LEAGUE cu hitul Don”t you want me de pe albumul Dare. Ei sunt unii dintre artiștii cei mai vechi în domeniul synthpop, când acest gen nici nu era numit astfel, deoarece abia se contura în marele creuzet al subgenurilor derivate din rockul alternativ, post punk și space disco.
DEPECHE MODE debutează, tot pe atunci, stilul lor de început este tributar rockului alternativ și ritmurilor new wave. Speak and Spell este titlul primului lor album de mare succes, din 1981.
La fel stau lucrurile și în cazul altor trupe, precum CLASSIX NOVEAUX cu hitul Guilty sau NEW ORDER cu Senses.
Soft Cell, grup new wave, aduce un album cu un titlu incendiar, Non-Stop Erotic Cabaret.
Bine primit a fost și albumul New Traditionalists, de la grupul DEVO.
Gary Numan nu a avut un succes prea mare cu albumul său din 1981, numit simplu, Dance, lansat în septembrie 1981. Dar este un muzician recunoscut pentru aportul său.
Din Japonia vine 高橋幸宏 [Yukihiro Takahashi] cu albumul Neuromantic.
O notă distinctivă în peisajul genului, dar cu rădăcini vechi, o are KRAFTWERK cu albumul Computer world,
SOFT CELL cu Tainted love, melodie ce va fi prelucrată mai târziu, în anii 90 de către artistul de rock industrial MARLYN MANSON, marcat stilistic de Depeche Mode sau de alți artiști ai scenei synthpop a anilor 80.
Primul album al grupului Duran Duran (nume inspirat din benzi desenate), nu poartă nici un nume, așa că este cunoscut cu titlul omonim, Duran Duran. O tactică de branding, mai puțin inventivă, dar realizând un mare succes datorat orchestrației la care se zice că și-ar fi pus amprenta chiar titanul Giorgio Moroder.
Mai menționăm pe YELLOW cu hitul Take it all sau japonezii de la YELLOW MAGIC ORCHESTRA cu albumul BGM.
Alți artiști semnificativi din aria synthpop/rock alternativ, având în vedere că aceste două genuri sunt convergente, sunt:
LANDSCAPE cu hitul From the Tea Rooms of Mars… To the Hell Holes of Uranus
Patrick Cowley, cu Megatron Man:
SIMPLE MINDS cu hitul Theme for great cities.
Luăm ca exemplu și pe The Buggles, cu expresivitatea unui rock britanic indie, albumul Adventure in Mordern Recording.
In aceeași expresivitate British, New Musik, cu albumul Anywhere. Un album de succes.
Eurythmics vine cu albumul In the Garden, de unde redăm piesa care dă titlul albumului:
Ultravox vine din zona rock, redescoperindu-se cu expresivitatea new wave. In 1981 scoate albumul Rage in Eden.
Putem să îl încadrăm la synthpop și pe Rod Stewart, britanic aflat pe val, venind din zona pop-rock, comercială, dansabilă.
Aria postdisco este una foarte diversă stilistic, după cum ați observat, existând aici fuziuni complexe ale mai multor genuri și subgenuri electronice, cu aspecte premonitorii pentru genurile ce vor apărea fulminant în anii ce vor urma. Astfel, pe de o parte, sesizam prezența încă a ritmurilor muzicii disco, dar și a genurilor apărute ca reacție la intrarea ei într-un con de umbră, cât și inserțiile de rock alternativ, funk, sau chiar synthpop.
Amintim pe Olivia Newton John (Physical)
ANEKA cu Japonese boy ar putea fi încadrată, fără rezerve, prin stilul său și la synthpop, cu toate ale sale evidente acorduri și ritmuri disco.
ATMOSFEAR cu hitul Free tonight pot fi încadrați la funk & disco.
BRIAN BRIGS cu Aeo 2 prezice muzical ritmurile repetitive ale garage – house, deși se inspiră din muzica nativilor americani.
La fel stau lucrurile și pentru DINOSAUR L unde sesizăm ritmurile de jazz & blues.
Mai menționăm și alți artisti din această arie largă:
LIME cu Your love (Radio edit)
LOGIC SYSTEM cu Clash
STARS ON 45 cu melodia omonimă numelui formației (Original Single Edit)
Și TOM TOM CLUB cu Genios of Love,
Mai remarcăm pentru genul HINRG pe CAROL JIANI cu hitul Hit ‘n Run Lover de pe albumul omonim, unde converg muzica disco cu soul- disco, îmbinată cu italo-disco și cu un aspect general de ritmuri synthpop.
Genul new age, deși nu are mulți reprezentanți pentru acest an, are unele aparitii iconice pentru gen.
Astfel, Vangelis pregătește pentru Olimpiada de la Atena albumul Chariots of fire si tot el, în colaborare cu JON ANDERSON produce albumul The friends of Mr.Cairo. Ambele albume sunt pentru coloane sonore de film.
JEAN MICHEL JARRE produce și el un album emblematic în istoria muzicii electronice, și anume Magnetic fields.
Alți artiști au abordări diverse în cadrul acestui gen, ca de pildă ANDREAS VOLENWEIDER care asociază genului new age inserturi de smooth jazz remarcabile.
CUZCO din spatiul germanic, ca și DEUTER, propun câte un album new age cu nuanțe evidente etno- ambientale.
Muzica ambientală a acestui an prezintă fisunea cu genul incipient al moog tube, cunoscut și sub denumirea de retro-synthpop si cu musique concrete.
Astfel artisti precum Cluster – albumul Curiosum sau MANUEL GOTSCHING cu albumul de single-uri E2- E4 (mixed abordează, deopotrivă, muzica ambientală cu inserții de musique concrete la care adaugă sound-ul moog tube.
În acest timp POPOL VUH realizează albumul FOR YOU AND ME, propunând o sinteză între muzica clasică, cea ambientală si cea new age;
SYNERGY cu albumul Audion propune cam tot ce au mai realizat anteriorii, încadrându-se de fapt la genul „pioniers of electronic music” – în fapt- muzică experimentală, cu o melodicitate căutată.
Tot în aceași categorie stilistică se încadrează și ROBERT TURMAN cu Flux three.
Avem apoi o arie comună a musique concrete cu pioneers și retro synthpop unde întâlnim pe: CABARET VOLTAIRE cu hitul Spread the virus, ce promovează un stil de retro-synthpop, dar care poate fi văzut și ca o formă incipientă de industrial metal.
Apoi îi menționăm pe BOYD RICE și FRANK TOVY cu albumul Easy listening for the hard of hearing de pe care am selectat Extraction 2.
Intâlnim în 1981 încă doi artiști germani precum:
CONRAD SCHNITZER ,cu melodia Tanze im Regen
Și DAF cu Goldene Spielzeug
Urmează alți muzicieni precum DORIS NORTON cu Raptus
Și FAD GADGET cu Blind eyes
Remarcăm apoi pe SEVERED HEADS cu albumul Clean (deluxe version), de pe care am selectat melodia Our own home la care remarcăm o inserție accentuată de muzică experimentală, pe lângă celelalte stiluri ambientale sus- pomenite.
Am lăsat la urmă o trupă de mare succes, încadrată în rockul new wave, cu fuziuni experimentale și de muzică concretă: Orchestral Manovreuves In the Dark, cu albumul Architecture and Morality
Articol realizat de Tudor Blându și Adrian Bancu