Un an deopotrivă de prolific atât pentru synthpop cât și pentru new age, care va influența mulți muzicieni, generând noi genuri și curente apărute în peisajul din ce în ce mai vast al muzicii electronice.
Stilurile derivate ca reacție la transformarea disco-ului în postdisco, sunt electro- funk și hinrg. O dată cu synthpopul de la finele anilor 70, sunt și ele prezente, adăugând la acestea noile influențe house, un stil născut în anul anterior, la Chicago.
Pentru genul synthpop menționez în primul rând hitul Big in Japan al celor de la ALPHAVILLE, extras de pe albumul de mare impact Forever young. Album care cuprinde și alte hituri, precum Forever young sau Sounds like a melody.
Un moment important in acest an a fost apariția formației PET SHOP BOYS care lansează două piese single: One more chance și Westen girls, în 3 variante, cu mix si remix.
Menționăm apoi pe DEPECHE MODE cu hitul People are people din cadrul albumului Some Great Reward.
THE HUMAN LEAGUE, si ei veterani ai genului, sunt prezenți cu hitul Rock me again, and again, and again, and again and again din cadrul albumului Hysteria.
O alta formație ce debutează în 1984 este THE ART OF NOISE cu albumul Who s affraid și binecunoscuta melodie Moments in love. Stilul acestei formatii este unul complex, putand identifica inca de pe acum atat aspecte down tempo cat si new age, ei continuand să compună până la finele anilor 90 și inceputul anilor 2000, cand vor apela și la colaborări din hip hop si din zona muzicii clasice, după care devin irelevanți, supraviețuind din concerte, reluând albumelor lor de început.
Dupa cum se știe, genul synthpop se revendică în principal din curentul new wave, de la jumătatea anilor 70, iar următorii artiști din acest an sunt și ei incadrați la intersecția cu aceste genuri:
Nick Kershaw cu The riddle, care la finele anilor 90 va fi reinterpretată in stil eurotrance de catre DJ-ul italian Gigi DAgostino.
ROCKWELL cu hitul din albumul omonim Somebodys watching me, si el reinterpretat de DJ-ul elvețian DJ BOBO în anii 90.
TALK TALK sunt și ei prezenti cu Its my life. Și acesta avea să fie preluat într-o nouă interpretare de NO DOUBT, cu un succes similar, în 2003.
YELLOW MAGIC ORCHESTRA cu hitul Propaganda sunt mai degrabă încadrați pentru acest an la new wave, stilul fiind unul post punk instrumental, fără a folosi mult text. Melodia Technopolis va cunoaște o revenire de succes în 2013 fiind remixată în sound de video games.
ADOLPHSON & FALK cu hitul HAV sau BRONSKY BEAT cu Small town boy, deși încadrați la synthpop, au și puternice influente hip-hop, respectiv, italo-disco.
Tot în sfera italo disco îi menționăm și pe mai complexul artist Giorgio Moroder, cu hitul Ivory Tower din cadrul albumului THE NEVER ENDING STORY în colaborare cu Klaus Doldinger , album în care identificăm influențele new age.
EURYTHMICS cu albumul Touch dance se afla la limita dintre stiluri, osciland între acestea deși succesul trupei e constant și garantat la fiecare apariție, chiar dacă în acest an scot un album de EP-uri.
Italo disco face parte din sfera mai amplă a curentului post disco, exemplificat cu SILVESTER cu hitul Rock de box din cadrul albumului omonim. In care se regasesc atat stilul dominant italo disco cat si influente mai noi de tip acid house recent aparut in peisajul muzicii electronice .
În aceasi combinație stilistică se regăsește și BREAK MACHINE, cu albumul si hitul omonim Street dance.
Alți artiști din sfera aceasta post disco, semnificativi pentru acest an, sunt:
KLEER cu hitul Tonight din cadrul albumului Ride it, album în stil de electro funk și NEW EDITION cu hitul Mr.Telephone Man din albumul de rythm&blues (R&B) NEW EDITION.
Electro-funk e un stil electronic dezvoltat în cluburile din Detroit la finele anilor 70, din curentul electronic synthpop, adăugând influentele japoneze ale genului, ritmurile hip-hop, funk, plus electric soul&blues.
Reprezentanții incontestabili ai genului sunt nume precum KRAFTWERK, MORODER și YELLOW MAGIC ORCHESTRA. Acestia au pornit de la sintetizatoarele Moog si de aceea stilul mai poartă si numele de moog tube sau moog synth nascut o data cu aparitia lor la jumatatea anilor 70 .
Genul house și derivatele sale, acid house și garage, s-au născut în SUA, în cluburile din Chicago și New York în anul 1983, sub impactul electro- funk tot sub influența mixtă a funk electro blues, hip-hop și synthpop.
Astfel pentru stilul electro-funk exemplificăm cu EGYPTIAN LOVER cu 2 albume de debut; One track mind și On the Nile de pe care am selectat melodia Egypt, Egypt.
EGYPTIAN LOVER va reveni în 1989 cu o compilatie a albumelor sale, iar influența sa va fi semnificativă pentru diva house și derivatul său cel mai important, euro dance.
Alți artisti electro- funk sunt:
-NEWCLEUS la care remarcăm albumul Jam on revenge, de pe care am selectat melodia Computer age-Push the button.
– HASIM cu albumul We re rocking the planet de pe care am ales melodia omonima titlului albumului.
Un alt gen muzical apărut de curând ca dorința de supraviețuire a disco este HINRG care preia influențe synthpop si house, pe care le adaugă la cele de bază disco și italo-disco și care, pentru acest an, este reprezentat de DIVINE cu hitul Shake it up.
Genul new age este bine reprezentat de catre veteranii genului; Vangelis, Mike Oldfield si Jean Michel Jarre, care au fiecare cel puțin câte un album în 1984.
VANGELIS lansează de fapt două albume : Soil festivities respectiv The Bounty , film scores pentru filmul Mutiny on the Bounty.
Mike Oldfield editează album după concertele sale, în Spania și Italia în 1984, lansând marele său succes de public, Discovery. Era puțin very mai spre disco, adică mai comercial, un album „de agățare” a ascultătorilor, pe care avea să îi ducă, cu următoarele sale albume, în zona new age, mai sofisticată și mai puțin explorată de consumatorii muzicii de dans. Avea să fie remasterizat în 2015.
JEAN MICHEL JARRE produce albumul ZooLook, în stil mai degrabă electro pop/moog tube & ambient post rock, din cadrul căruia am selectat melodia Zoolookologie.
Tot în stil ambient post rock al anului 1984 îl avem și pe Mike Oldfield, cu un album coloană sonoră de film The killing field, de pe care am selectat melodia Etude.
Un alt artist care compune muzica de film este Francis Lay cu melodia J`ai rencontre le pere Noel de pe albumul omonim, în stil de classical instrumental și Cafe de Paris.
Stilul ambient post rock mai este întâlnit în acest an în combinație cu curentul etno ambient la muzicieni precum ARIEL KALMA – cu albumul Moonlight suite, și de CUZCO cu albumul Islands cruise, in vreme ce Andreas Vollenweider preferă asocierea cu smooth jazz, alături de mai mulți artiști in albumuldeosebit de expresiv si bine realizat White winds.
Aați artiști din sfera new age rămân fideli stilului ce i-a consacrat, de exemplu etno ambient – Deuter cu albumul Nirvana road sau veteranul și intemeietorul de jure al genului „new age” Seven Halpern, în colaborare cu Paul Horn, cu albumul Shared secrets de pe care am ales melodia Connections.
Genul ambient are pentru acest an câțiva reprezentanți ilustrii consacrati de ceva vreme dintre care mentionez in primul rand pe întemeietorul, fundamentatorul teoretic al genului, Brian Eno, care, în colaborare cu Herald Bud, produce albumul The Pearl.
Un alt reprezentant al curentului ambiental este grupul britanic O YUKI CONJUGATE cu albumul Scene in mirage, grup care activeaza și azi, și care a evoluat de la întemeierea sa în 1982 de la ambient post rock la ambient postindustrial, spre dance si chill out, pentru a reveni la stilul ambiental și experimental.
STEVE ROACH, compozitor american din California, la fel de celebru în domeniu, produce și el un album intitulat Structures from silence.
La final prezentăm un substil ambient post-rock, cochetând cu pop-rock-ul, exemplificat de germanul Holger Czukay cu albumul Der Osten ist Rot. El este intemeietorul unui nou stil ambiental, numit kraut rock.